Aan al het moois komt een eind

31 januari 2023 - Cooks Beach, Nieuw-Zeeland

Cooks Beach is onze laatste bestemming. Hier zouden we vooral aan het kilometers lange mooie zandstrand gaan relaxen. Helaas gooit de regen roet in het eten. Onderweg op het schiereiland Coromandel passeren we een afgesloten weg waardoor we, twee dagen later, naar het vliegveld zullen moeten omrijden.

Cooks Beach lijkt wel uitgestorven en heeft, naast het mooie strand, weinig te bieden.

Cooks Beach

Een paar kilometer verderop is een van de mooiste plekken van Nieuw-Zeeland te vinden: Cathedral Cove. Reden waarom een van de Naria films daar opnames heeft gemaakt. Het weer is onzeker waardoor we besluiten om met een pendelbusje op een half uur wandelen van de Cove te rijden. De chauffeur waarschuwt ons dat weercode rood is aangekondigd voor de middag. We mogen hem bellen als we opgehaald willen worden. Terwijl de wind stevig toeneemt en de golven steeds hoger reiken maken we een prachtige wandeling naar de Cove. De grot is inderdaad als een ruimte in een kathedraal met indrukwekkende boog aan begin en eind (zie de video). Er is echter meer te zien in deze op zich kleine baai en strand: indrukwekkende rotspartijen en een steil watervalletje (zie de video's).

Cathedral CoveCathedral CoveCathedral CoveCathedral CoveCathedral Cove
Cathedral Cove

Op de terugweg stoppen we nog even bij twee andere baaien: Stingray Bay en Gemstone Bay.

Stingray BayStingray BayGemstone Bay

Onze privé😉 buschauffeur verteld ons dat de baai nu afgesloten wordt en dat ook voor de volgende dag slecht weer in aantocht is. Maandag is de dag dat zo’n beetje alle restaurants in NZL dicht zijn maar in Cooks Beach is dat op dinsdag. We scharrelen wat eten bij elkaar in de super kleine minimarkt en wachten het noodweer af.

Al met al valt het allemaal mee en na enkele uren wachten gaan we de volgende dag lunchen met een kleine proeverij bij een kleine wijngaard. Het zonnetje breekt dan opeens door. We nemen de ferry naar Whitianga waar zowaar meer levendigheid is. Het is onze laatste middag voor vertrek. We winkelen wat, bezoeken het mooiste publieke toilet van NZL, borrelen in de Ierse pub en eten op een terras aan de haven.

WhitiangaWhitianga Loo for herWhitianga Loo for himWhitianga

Een week voor ons vertrek stond het vliegveld van Auckland onder water en werden een aantal vluchten geschrapt. We nemen het zekere voor het onzekere en vertrekken vroeg in de ochtend. Onderweg klaart het weer steeds verder op maar zien we wat de vele regen met de rivieren doet (zie de video).

Net als op de heenweg verloopt ook de lange reis terug vlekkeloos. In Singapore nog een fotomomentje in wat inmiddels het Chinese jaar van het konijn is. 3 januari arriveren we vroeg in de ochtend in het koude en natte Nederland.

祝你在新的一年里身体健康,多福多寿Singapore Angel

1. Cheekybeekie:
    14 februari 2023
    Jullie hebben wel megaveel gezien in 4 dagen zeg!