There she dives

22 januari 2023 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Onze laatste stop op het Zuidereiland is in Kaikoura. Onze B&B, gerund door locoburgemeester Julie, biedt een schitterend uitzicht op de Grote Oceaan.

Grote OceaanGrote Oceaan Sunrise

Voor de kust van Kaikoura kun je volop walvissen en dolfijnen spotten. De sperm whale of potvis (die uit Moby Dick) is er zelfs het gehele jaar door dankzij het zeer diepe water, het samenkomen van de warme subtropische golfstroom en de voedselrijke koude poolstroom. De potvis is het grootste roofdier met tanden.

Sperm Whale/Potvis

We gaan er met een boot op uit en blijken VIP plaatsen op de brug te hebben, incl. drankjes, lunch en het beste uitzicht voor op de boeg!

VIP's on the bridgeFirst Class Woman

Het weer in NZL is grillig weten we. Op onze aankomstdag waren de boottochten daarom afgelast. Wij hebben een dag later geluk met het stralende weer. De kans op het spotten van de potvis is hier 80% maar deze dag blijkt het niet mee te vallen. We zien walvis shit (ja echt), in de verte een walvis die wegduikt voordat we erbij kunnen komen en van dichtbij een kleine haai.

VIP's on the deck

De kapitein luistert voortdurend naar geluiden en uiteindelijk wordt ons wachten beloont. De boot vaart met hoge snelheid naar de walvis. Een potvis kan tot twee uur onder water blijven en hapt dan een kwartiertje naar lucht. Onze boot kan de walvis heel dicht naderen. We genieten van het rustig (met consumptie) ademen van deze 11 tot 17 meter lange soort (de blauwe vinvis is met 25 meter de grootste).

There she blows!There she blows!There she blows!

Slotstuk van onze boottocht is als de walvis duikt, we waren er met foto en video precies op tijd bij!

There she dives 1The she dives 2The she dives 3

1. Cheekybeekie:
    1 februari 2023
    Machtig! 🐋🤩
  2. Sander:
    4 februari 2023
    We zijn weer veilig thuis maar het blog is nog niet klaar. Nog vier mooie verhalen te gaan en de epiloog natuurlijk!