Kia ora tatou

26 januari 2023 - Oakura, Nieuw-Zeeland

We reizen naar het oosten van het Noordereiland. Vlakbij de stad New Plymouth verblijven we in een huisje met een werkelijk schitterend uitzicht op de Tasmanzee.  Het huisje is voor een groot deel gemaakt van gerecyclede spullen, zoals honderd jaar oude Franse tegels. Erg mooi en smaakvol gedaan.

Ahu Ahu Beach VillasAhu Ahu Beach VillasAhu Ahu Beach Villas view

De regio is vernoemd naar de (slapende) vulkaan Taranaki die, als we de volgende dag een tour met gids gaan maken, voortdurend oprijst in het landschap. Rond de vulkaan zien we een groene heuveltjes zoals in Lord of the Rings (en de Teletubbies!) en vreemde figuren.

LOTR aka Teletubbie hillsCow on beerMinions

We hebben deze tour geboekt omdat een gids ons wijzer zou maken over de Maori cultuur. Hij was helaas ziek en zijn vervanger, Karen, wist op veel vragen geen antwoord (‘we Googelen het’ ) en klaagde over haar rugpijnen. De tour duurde een flink aantal uren dus we hebben er maar het beste van gemaakt en genoten zoals altijd van de mooie omgeving. We hadden geluk dat de vulkaan langzaam uit de wolken optrok wat niet iedere dag gebeurt.

Vulkaan Taranaki in de wolkenVulkaan TaranakiDawson FallsDawson FallsDawson FallsDawson Falls

Sugar Loaf Islands

We zijn niet veel wijzer geworden over de Maori dus ik heb het maar Gegoogeld😉. Ze kwamen ergens in de 14e eeuw uit Polynesië naar het tot dan toe onbewoonde NZL. De eilanden bestonden toen voor een groot deel uit regenwoud. Na de komst van de Europeanen in de 18e eeuw is daar nog maar 40% van over.

De Maori en Europeanen leefden aanvankelijk een aantal decennia naast elkaar totdat er onenigheid onderstond over land. Het verdrag daarover werd eenzijdig nietig verklaard en de Maori moesten zich aanpassen aan de westerse cultuur. Begin 20e eeuw werd een verdrag gesloten waarmee hun status werd vergroot. In de jaren zestig leiden protesten tot een opleving van de Maori cultuur.

Er leven nu 900.000 Maori in NZL, zo’n 17% van alle bewoners. De kloof met andere bewoners is er nog steeds maar er zijn veel initiatieven om die op allerlei gebieden te dichten. 27 Maori zijn nu vertegenwoordigd in het 120 leden tellende parlement.

Dit was onze laatste mooie, droge en zonnige dag van de vakantie. Het regent op het Noordereiland al sinds november, o.a. als gevolg van een aantal orkanen. De tweede dag gaan we daarom op bezoek in een streekmuseum waar het leven van zowel de settlers als de Maori erg mooi in beeld wordt gebracht.

Tawhiti MuseumTawhiti MuseumTawhiti MuseumTawhiti MuseumTawhiti MuseumTawhiti Museum

Al met al weer een fijn verblijf met een klein Italiaans restaurant als culinair hoogtepunt.

1. Cheekybeekie:
    11 februari 2023
    Die westerlingen ook altijd… 😑 Of “whanonga Pākehā matarohia” zoals de Maori zouden zeggen