In het hart van Nieuw-Zeeland

24 januari 2023 - Wellington, Nieuw-Zeeland

We nemen afscheid van onze tour in het schitterende Zuiderland en nemen de ferry van Picton naar de hoofdstad Wellington op het Noordereiland.

Ferry WellingtonWellington HarbourWellington Harbour

Wellington werd in 1865 na Auckland en wat gedoe (zal ik jullie onthouden) de definitieve hoofdstad. Ons hotel ligt in het hart van de stad tegenover de kerk Saint Mary of the Angels uit 1922 en staat sindsdien wat vreemd ingeklemd tussen moderne torens.

St Mary of the Angels

We verkennen in de ochtend eerst de haven met veel moderne kunst maar ook industrieel erfgoed.

Wellington Harbour ArtWellington Harbour ArtWellington Harbour ArtWellington Harbour ArtWellington Harbour

In de middag is het parlement onze volgende bestemming. Onderweg zien we wat mannen rondhangen aan een gebouw.

Wellington

Het parlement bestaat uit drie gebouwen met de Beehive (bijenkorf), kortweg The Hive, als eerste blikvanger. Dit moderne gebouw is in de jaren 70 gebouwd waar nu de leden van de regering en hun staf kantoor houden. Naast de Hive staat het enige originele en oudste parlementsgebouw uit 1899: de bibliotheek. Het overleefde de brand in 1907 dat de rest van de gebouwen in as legde. Het gebouw waar het parlement nu zitting houdt (The House) is daarna in min of meer dezelfde stijl opgebouwd.

Wellington Parliament, The HiveWellington Parliament LibraryWellington Parliament

Na wat zoeken ontdekt Gerda de publieke ingang bij de Hive. Het is zomerreces en in die periode is de premier onverwachts  tijdens onze vakantie opgestapt, enkele maanden voor de verkiezingen later dit jaar. Zij was met 37 jaar de jongste gekozen premier ter wereld en heeft NZL door het Christchurch drama en de Covid jaren geloodst. Net als in Engeland volgen dan niet direct verkiezingen maar kiest de partij van de premier (labour) een opvolger.

NZL is een voormalige Engelse kolonie en sinds 1947 volledig onafhankelijk. Het parlement lijkt erg op dat van Groot-Brittannië. Het kent echter geen House of Lords. Nieuwe wetten, die The House aanneemt, worden eerst door een comité bekeken. Daarbij kunnen ook burgers worden geraadpleegd. Aanpassingen worden vervolgens aan The House voorgelegd. Als die zijn aangenomen houdt een commissie, waarin het gehele House is vertegenwoordigd,  nogmaals het wetsvoorstel tegen het licht waarna deze in het parlement wordt besproken.

Hoe ik dit allemaal weet? We kregen onverwacht een rondleiding door het hele parlement die we vooraf online hadden moeten regelen. Mazzel dat er een paar mensen niet kwamen opdagen. Nog nooit in Den Haag geweest maar ik mag maar mooi naast The Mace poseren (verder mag je niet fotograferen in de gebouwen, heb wel nog even een persconferentie gegeven, ja echt).

Wellington Parliament Mace

1. Cheekybeekie:
    5 februari 2023
    Sam for president, all in favour? 🫡
  2. Frank:
    6 februari 2023
    Heb je nog actieve herinneringen aan de persconferentie?
  3. Sander:
    8 februari 2023
    Visie is als een olifant die het zicht belemmert.