Fietsen langs de Ortega Central Rail Trail en de Clutha River Trail (AKA It ain't half hot mum!)

9 januari 2023 - Clyde, Nieuw-Zeeland

Na een koffie in ons favoriete Greedy Cow tentje maken we een hele mooie rit naar Clyde. We stoppen bij het eerstvolgende meer, Lake Pukaki, waar een schitterend uitzicht hebben op Mount Cook met ruim 3.700 meter de hoogste berg van NZL.

8-18-38-2

We rijden Ortega in, voor de Pinot Noir, na Frankrijk, het beste wijngebied terwijl de temperatuur oploopt en, sorry Frank, de korte broek weer aangaat. Net buiten het dorpje Clyde ontvangen Olivia en haar dochtertjes Frankie en Ida ons bij de B&B. Olivia en  haar man zijn twee jaar geleden een wijngaard en wijnmakerij gestart nadat ze met name in Europa in verschillende landen ervaring hebben opgedaan. Ze maken twee soorten Pinot Noir en experimenteren nu met een Chardonnay.

De tweede dag gaat de temperatuur oplopen tot boven de 30 graden wat, zo leren wij, uitzonderlijk is voor NZL. Uitgerekend deze dag gaan we een fietstocht maken van ruim 60 km. Het maakt onderdeel uit van een ruim 150 km lange voormalige spoorlijn die in de jaren 20 is aangelegd en in de jaren 90 werd gesloten. Sindsdien is het een populaire fietstrack. Een busje rijdt ons naar Auripo vanwaar we terugfietsen naar Clyde. In dit gebied is veel naar goud gezocht en toen de koorts voorbij was hebben veel goudzoekers meegewerkt aan het aanleggen van het spoor.

8-18-2

Het is een prachtige tocht, ik hoop dat het filmpje en de foto’s een goed beeld geven. Het laatste stuk wijken we af van de railtrack en volgen we een pad langs de rivier. Een 10 km lange BMX rit, very exciting. Moe, verhit maar voldaan douchen we, eten een snelle pizza en slapen we als een roos. Althans, nadat het iets was afgekoeld waren want was het bloody hot!

8-38-4

1. Jaap Zwaan:
    Lekker sportief bezig!
  2. Cheekybeekie:
    11 januari 2023
    Mooie vergezichten, maar mis ik het fietsfilmpje? 🚵🏻
  3. Lois:
    Heel mooi 🤩
  4. Sven:
    12 januari 2023
    Kan ik een fles wijn reserveren?🍷
  5. Ferdinand Wopereis:
    20 januari 2023
    Inderdaad heel sportief, maar Gerda wie is nou steeds die man naast je op de foto ?
  6. Gerda Beek:
    20 januari 2023