Fawlty Towers in Wanaka

16 januari 2023 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

NB Video’s in onze verhalen kunnen jullie vinden onder de knop Videos. We kunnen ze helaas niet net als de foto’s in een verhaal plaatsen.

Gerda sprak op de heenvlucht iemand die zei dat we absoluut naar Queenstown moesten. Stond niet in de planning maar we komen er op weg naar Wanaka langs dus buigen we even af. Het ligt fraai in de baai van het Wakatipumeer waar flink wordt gewatersport. We proeven sfeer aan de kade met stalletjes en muzikanten en lunchen in de haven. Tot slot betalen we een belachelijk bedrag om met een kabelbaan van een werkelijk schitterend uitzicht over de stad, het meer en de bergen te krijgen. Ik moet er wat voor over hebben om mijn comfort zones te verlaten…

Queenstown

Onderweg naar Wanaka hangt Gerda haar ondergoed nog even te drogen.

Gerda hangt de vuile was buiten

In de B&B worden we ontvangen door Suzie, geen Kiwi maar een Welsh girl die samen met haar Engelse partner Caroline al zo’n 20 jaar in NZL woont. Onder genot van een kopje thee (of course) vertelt zij ons wat de beste restaurants zijn er wat er zoal te doen is in Wanaka en omgeving.

Ondertussen daalt Caroline af naar de B&B (zij wonen daarboven). Zij maakt onmiddellijk een verpletterende indruk, ze is zo weggelopen uit zo’n typische Engelse comedy. Zo probeert ze iedere keer Gerda’s naam goed uit te spreken: doet even haar ogen dicht, draait haar hoofd een beetje en zegt Gggggerda! Wij en de andere gasten hebben enorm veel plezier met alle verhalen die Caroline vertelt. Een commentaar op Tripadviser zegt het treffend: Suzie and Caroline are absolutely hysterical!

Een uur rijden van Wanaka ligt Makarora, de noordkant van Lake Wanaka. Hier gaan we de volgende dag een helikoptervlucht maken die ons dropt in de Siberia Valley (zie video).

Helikopter naar Siberia ValleyHelikopter naar Siberia ValleyHelikopter naar Siberia Valley

Van daaruit wandelen we over een berg naar de Wilkin River waar een jetboot (zie video) ons slingerend terug knalt naar het meer.

Wandeling naar Wilkin RiverWandeling naar Wilkin River

Tegen die helikoptervlucht zag ik enorm op. Het was echter een mooie ervaring met een korte duizeling toen de piloot even sterk zwenkte om ons een mooi zicht op dit knalblauwe meer te geven:

Helikopter naar Siberia Valley

De piloot van de jet boot had er ook plezier in om af en toe een pirouetje te maken voordat hij even stil ging liggen om iets over de omgeving te vertellen. Inmiddels blijf ik er allemaal koel onder😎

Onze tweede dag in Wanaka doen we het rustig aan: ontbijtje, koffietje bij de Big Fig (geweldig en gezond cafetaria concept), shoppen en een wandeling langs onze kant van het meer (kijk eens naar die luchten!) naar een hotel waar we in zitzakken lunchen. Als we terugkomen zijn er drie nieuwe gasten twee uit de VS en een Duitse, Sonja. We raken met haar in gesprek. Ze woont net over de grens bij Venlo en trekt, in-between-jobs, drie maanden door NZL en Australië. We (nou ja, Gerda😉) nodigt haar uit om samen bij het no.1 restaurant op Tripadviser, Kika, te gaan eten. Het eten is geweldig en het is erg gezellig, een perfecte afsluiting van een topverblijf.