Zij: het is een varen. Hij: het is een palmboom!

19 januari 2023 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Na het enerverende verblijf in Wanaka rijden we enigszins weemoedig (na een bakkie in de Big Fig) naar Franz Josef Glacier. Het is de steilste en snelst bewegende gletsjer, 7 meter per dag!, ter wereld en is door de ontdekker vernoemd naar zijn Oostenrijkse keizer.

Bernie (en haar stille Willie, Gerard, famous for his omlets!) runnen een gezellige B&B waar we worden ontvangen met een drankje en uitgebreide uitleg over zo’n beetje alles in en rond het dorp.

Holly Homestead

We gaan de gletsjer wandelend zo goed mogelijk bekijken. Het Alex Knob pad wordt ons door Bernie daarvoor aangeraden. Het is opnieuw een stralende dag (sorry again Frank)  wanneer we de volgende dag op pad gaan. We lopen weer in het regenwoud met op de achtergrond dus een gletsjer, heel bijzonder, en het inmiddels vertrouwde geluid van de cicades/boomkrekels (weten we inmiddels van Bernie).

Eerst een korte wandeling naar Lake Wombat. Tijdens het lopen naar het meer hebben we hierover een discussie:

Fern tree

Bij het meer ontmoeten we een Kiwi (fan van het Nederlands elftal!) en vragen hem om uitsluitsel of dit nou een varen is of een soort palm. Het is zo’n typisch relaxte Kiwi die zoiets antwoord als potato potatoe…  (het juiste antwoord is: een varen boom, duh).

Lake Wombat

We lopen een stukje terug en starten de klim naar boven. Het is een lang en pittig steil pad. Bernie vertelde ons eerder dat het pad tijdens de Corona lock downs met geld van de overheid door haar Gerard en andere locals is opgeknapt om het goed begaanbaar te houden. We zijn hem daar veel dankbaarheid voor verschuldigd (en voor zijn omeletten😜).

Het lijkt wel of dit pad alleen door jonge Fransen wordt gelopen, de een na de ander komen we dalend tegemoet. Wij voelen ons als krasse knarren apetrots dat we dit ook doen.

Alex Knob Track

Na ongeveer 1,5 uur klimmen komen we op dit prachtige uitzichtpunt op de gletsjer:

Franz Josef Gletsjer

Het is nog een kilometer verder naar de top en aangezien we niet zeker zijn of we dat redden (je moet zowel klimmend als dalend goed uitkijken) besluiten we terug te gaan naar een lekker drankje en een verfrissende douche. Alweer een topdag!

1. Cheekybeekie:
    26 januari 2023
    Gelukkig heeft mama ook ervaring met onbegaanbare wandelroutes… *kuch* Mount Rushmore *kuch* 🏃🏻‍♀️
  2. Jacqueline Retel:
    26 januari 2023
    Volgens mij hebben jullie beiden gelijk nl. de boomvaren. Heel bijzonder !
  3. Frank:
    27 januari 2023
    Zeg Gerda, hoeveel kringloopwinkels heb je al gevonden?
  4. Sander:
    27 januari 2023
    Het is ongelooflijk 😱 maar ze weet ze hier zelfs te vinden.
  5. Gerda Beek:
    27 januari 2023
    Ik kan alleen niks meenemen en dat is jammer!😜 Dus kijken, kijken maar niet kopen!
  6. Sander:
    🙉🙈🙊
  7. Frank:
    28 januari 2023
    Ach, een leuk hesje past toch nog in de koffer? ;-)
    Trouwens, hier wordt het dinsdag 8 graden!
    Het thermo ondergoed kan bijna weer de kast in.
  8. Gerda Beek:
    Of een jurkje😜
    Ik zou het thermo ondergoed nog maar ff bij de hand houden. Hier regent het al sinds gisteren onafgebroken 😬☔️
    Maar gewoon regenkleding aan en gaan!
  9. Gerda Beek:
    28 januari 2023
    Hey Jari, is het je opgevallen hoe ontspannen papa erbij zit terwijl de inspanning op mijn gezicht duidelijk te zien is. Dus dit keer geen sprintjes voor mij🥵
  10. Cheekybeekie:
    29 januari 2023